HONDENKAMER
in De Ronde Kamer
De Hondenkamer, 2011
Enkele jongens uit de tweede klas willen
graag onderzoeken of een hond voor
De Ronde Kamer haalbaar is. De aan-
leiding is droevig: de avond ervoor is
Henno's hond Bobbie overleden. We
krijgen toestemming om naar het die-
renasiel te gaan. Daar worden al hun
vragen beantwoord. De jongens, de
mensen van het asiel én de honden
willen graag een schoolhond, maar
terug op school, denkt de docent die
veel van dieren weet, dat het geen
haalbaar idee is: de hond zou natuur-
lijk veel aandacht krijgen, maar wie
zorgt voor hem in de weekends en in
de vakanties? Bovendien heeft een
hond het beste maar één baasje.
Jammer, maar het was het onderzoe-
ken zeker waard.
Zie onder Henno's verhaal.
Tweede foto: Nick.
In het dierenasiel: wat kost een hond?
Hoe voelt het om opgesloten te zitten?
Henno's favoriete hond in het asiel.
Henno knuffelt een hondje dat net ken-
nismaakt met zijn nieuwe baasjes.
Henno: "Toen ik hier voor het eerst op
school kwam, zeiden ze dat dat ronde
ding was om in na te denken. Maar het
was heel iets anders, iets veel leukers.
Ik wou er ook een project in doen! Sa-
men met twee andere jongens uit mijn
klas! Ze wouden iets met slangen, maar
ik niet! Ik wou iets met honden, want mijn
hond was de dag daarvoor doodgegaan
dus! De anderen vonden dat ook wel een
goed idee! Dus toen gingen we naar een
dierenasiel! Naar hondjes kijken. Ze wa-
ren heel lief, maar ik vond het zielig dat
ze geen baasje hadden. We hebben bij
de poezen gekeken. Ik mocht een hond
een hondekoekje geven. En toen we
weer terug op school kwamen, hebben
we er nog een poos over nagepraat.
Maar uiteindelijk kwam er niks terecht van
de Hondenkamer, want een jongen die
ook mee was, kreeg ik ruzie mee. Maar ik
vind de DRK wel heel leuk en gezellig!"
Gesprek over de schoolhond
B: Waarom willen jullie een hond?
N: Je leert discipline leren. Als je geen
huisdier hebt, kun je ze leren verzorgen.
Je geeft ze een toekomst. Je vermaakt
er kinderen mee.
H: Als je ziet dat er dieren in een asiel
zitten, is het ook fijn dat ze weer een
baasje krijgen.
D: Je combineert de ideeën van Henno
en Nick en je gaat naar de directeur met
een werkstuk en met heel veel foto’s.
N: Wij hebben een bench. Ik wil best wel
om 7.30 uur hier zijn om de hond uit te la-
ten.
D: Wacht dan op mij. Ik wil er ook bij zijn.
H: Ik wil hem best wel mee naar huis ne-
men.
N: Ik ook.
D: Ik wil hem ook best wel meenemen,
dan wordt mijn hond misschien wel actiever.
B: Hoe willen jullie de school overtuigen?
N: Een werkstuk maken.
H: Foto’s van asiel en ons idee vertellen.
D: We gaan naar de directeur !
Poster links, ontworpen door Henno.