Uit: Heel, geel en levend 
Hans van Bentem en Barbara Kletter trokken zich van de narcis weinig aan en maakten daardoor de verras-
sendste objecten van de tentoonstelling. Kletter verbood het museum zelfs, terwijl alle tentoongestelde vazen
zijn gevuld met echte narcissen, om haar installatie met bloemen op te sieren. Barbara Kletter, die de kwets-
baarheid van het materiaal de mooiste eigenschap van glas lijkt te vinden, borduurt eigenwijs voort op haar
eigen preoccupaties. Vorig jaar exposeerde ze nog in het Haarlemse Teylers Museum met een verzameling
glazen paddestoelen, die in berkenhouten kistjes waren opgeborgen. Voor het Frans Halsmuseum maakte ze
een aantal eenvoudige vazen op een voetje, die weer met zorg gekoesterd kunnen worden in een op maat
gemaakt omhulsel. Kletter ontwierp daarvoor een zachte riemtas van mosgroen suède, weer een aantal met
zachte stof gevoerde koffertjes en een prachtige houten rugzak, op maat voor haar vazen gemaakt. Op twee
grappige foto’s is te zien hoe Kletter zich het gebruik van deze attributen voorstelt. Als een opgewekt natuur-
vorsertje loopt ze bepakt en bezakt met haar koffertjes en tasjes door een bos. Alsof ze geen narcissen pluk-
ken wil, maar mooie vazen zoekt.
Uit: NRC- Handelsblad, Heel, geel en levend, glazen narcissen in het Frans Halsmuseum in Haarlem,
door Margriet Oostveen 
     
Uit: Narcissen in glas 
Ook Barbara Kletter (…) liet zich inspireren door de collectie. Vooral de schilderijen met pelgrims trokken haar
aan. Zij maakte voor haar eenvoudige vaasje een aantal koffertjes, een intrigerend gedraaide houten rugzak
met leren tuigje en een suède foedraal. Voor de vorm van de vaas liet zij zich (…) inspireren door de trompet-
vorm van het hart van de bloem. In Tsjechië liet zij een eenvoudige, vrijwel rechtop gaande cilinder blazen met
een weinig uitlopende rand, op een recht been met platte voet. Zij maakte een serie met verschillende kleur-
stellingen van transparant glas, wit en geel. De vaas, hoe eenvoudig ook, valt op door zijn robuuste schoon-
heid: evenwichtig van verhouding, zuiver van vorm en prachtig van kleurstelling.” 
Uit: Bijvoorbeeld 1 1995, Narcissen in Glas, door Liesbeth den Besten